Aktualności

27 września 2022 17:27 | Aktualności

Zajęcia z programu #LaboratoriaPrzyszłości

 

  Nasza szkoła bierze udział w programie „Laboratorium Przyszłości”, którego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. To inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

  W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” otrzymaliśmy wsparcie finansowe w wysokości 30 000 złotych, dzięki któremu uczniowie mogą uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności: sprawności manualne i techniczne, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych.

  Uczniowie na lekcjach planowych oraz na zajęciach pozalekcyjnych korzystają z zakupionego w ramach projektu wyposażenia.

  Na pierwszych zajęciach kółka informatycznego oraz lekcjach informatyki uczniowie zostali zapoznani z podstawą druku 3D, budową, sposobem pracy oraz obsługą zakupionej w ramach programu drukarki 3D - Flashforge Adventurer 3. Na następnych zajęciach będą zapoznawać się z oprogramowaniem  drukarki FlashPrint i podstawą modelowania 3D.

  W ramach zagadnień dotyczących robotyki i elektroniki, uczestnicy kółka informatycznego zgodnie z instrukcją zajmowali się składaniem robotów. Pod opieką nauczyciela, krok po kroku poznawali tajniki konstrukcji zakupionych w ramach programu pakietów Robobloq Q-Scout. Robot Q-Scout pozwoli im poznać świat robotyki, elektroniki i programowania, w oparciu o metody nauczania STEAM. Zestaw składa się z metalowych oraz elektronicznych elementów. Sercem robota jest płytka oparta na Arduino, dzięki czemu roboty można programować w przyjazny sposób z wykorzystaniem języka graficznego Scratch. Dzięki robotowi Q-Scout, dzieci nauczą się podstaw elektroniki oraz programowania. Uczestnicy zajęć mogli zaprezentować swoje pierwsze umiejętności przed młodszymi kolegami z przedszkola.

   Na lekcji techniki uczniowie klasy V poznali możliwości konstrukcyjne zakupionych w ramach programu klocków INŻYNIER BLOCKS. Zestaw klocków konstrukcyjnych opartych na kole zębatym zawierający 5 zestawów klocków - 2010 elementów w tym ponad 100 platform - miejsc zadaniowych. Klocki kształtują kompetencje miękkie, umiejętności techniczne oraz pracę w grupie. Powstały już pierwsze pojazdy oparte na mechanice zębatek. Uczniowie uruchomili swoją wyobraźnię, projekty przypominały „pojazdy księżycowe”.

Na następnych zajęciach będziemy w dalszym ciągu zgłębiać tajniki obsługi drukarki 3D, poznawać możliwości konstrukcyjne klocków inżynieryjnych BLOCKS oraz poznawać aplikację Robobloq do programowania robotów.

   W naszej szkole powstało kółko ,,Magiczna igiełka ”, które działa dzięki zakupionym w ramach projektu maszynom do szycia - Redstar R10S i Redstar R20S, posiadającym przydatne funkcje użytkowe i ozdobne. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w wymiarze 60 minut, uczestniczą w nich dziewczynki z klasy IV, V i VI. Zajęcia są okazją do zdobywania przez dzieci nowych umiejętności przydatnych w życiu codziennym. Będą to zajęcia z podstaw  krawiectwa, podczas których można nauczyć się  kreatywności, ale również pomogą odkryć zasadność przeznaczenia odzieży używanej, nadawania jej drugiego życia, a tym samym w minimalnym stopniu przyczynienia się do ratowania naszej planety. Prace krawieckie mają duże znaczenie w kontekście kształcącym, wychowawczym i praktycznym. Doskonalą koordynację wzrokowo – ruchową, uczą precyzji manualnej, wyrabiają smak estetyczny, przyzwyczajają do wysiłku, uczą cierpliwości i wytrwałości, ale przede wszystkim znajdują zastosowanie w życiu. Na początek odbyła się pogadanka na temat bezpieczeństwa, instrukcje dotyczące użytkowania maszyn, igieł, nożyczek, pierwsze próby szycia  na maszynie.

  Pierwszym zadaniem było uszycie gadżetu niezbędnego do ,,krawcowania”, czyli poduszeczki na igły i szpilki. Po dobraniu tkaniny i tasiemki w ulubionym kolorze, wyborze serduszka jako kształtu, dziewczynki zabrały się do pracy. Zszywanie na  maszynach odbywało się w dużym skupieniu, u niektórych wzbudziło to troszkę strach, były też niepowodzenia, ale każde uczyło cierpliwości i niepoddawania się. Wszystkie dziewczynki dały radę i pierwsze zadanie  zostało wykonane na medal, a potem z dumą prezentowały swoje prace. 

  Uczniowie klasy IV i V uczestniczą w warsztatach stolarskich. W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” zakupiono narzędzia do obróbki drewna oraz potrzebne materiały (deski, krawędziaki, listewki).  Po zapoznaniu się z zasadami bezpiecznego posługiwania się tymi narzędziami i wykonaniu czynności technologicznych, uczniowie przystąpili do samodzielnego montowania skrzynek na narzędzia i pomoce dydaktyczne, które są częścią wyposażenia świetlicy szkolnej. Starsi uczniowie zaangażowali się w pracę nad montażem półek w sklepiku szkolnym. Pod opieką nauczyciela posługiwali się zakupioną wiertarko-wkrętarką, piłą płatnicą, imadłem ślusarskim, wkrętakami. Pomagali w szlifowaniu desek, montowaniu zawiasów i półek. Zajęcia wzbudziły duże zainteresowanie uczniów i dały im wiele satysfakcji i radości.

  Zajęcia zostały sfotografowane zakupionym aparatem, dzięki któremu uczniowie poznają podstawy fotografowania. Zakupiony w ramach projektu nowoczesny sprzęt i materiały uatrakcyjniają zajęcia szkolne i pozwalają uczniom rozwijać swoje zainteresowania. Mamy nadzieję, że nowoczesne wyposażenie będzie nam służyć wiele lat.

#LaboratoriaPrzyszłości  #LaboratoriaPrzyszlosci 

 

 Laboratoria Przyszłości_publikacja_2

 Laboratoria Przyszłości_publikacja_1

Przeczytano: 350 razy. Wydrukuj|Do góry

Zajęcia z programu „Laboratoria Przyszłości”_wrzesień